Blogg

Should I Work Out

4 Grundläggande principer för att bygga mycket muskler enligt Tim Farris

Här kommer Tim Farris tankar om hur man ska bygga muskler.

Fyra grundläggande principer för att bygga mycket muskler ( källa  Tim Farris och 4 hour body. )

1. Gör varje övning en gång från misslyckande.

Gör varje övning en gång från misslyckande (det vill säga nå den punkt där du inte längre klarar att lyfta vikten) med 80–120 sekunder totalt under spänning per övning. Vila minst tre minuter mellan övningarna. (kommer återkomma hur många repetitioner  i ett senare inlägg.)

2. Repetera i 5/5-takt.

Utför varje repetition med 5/5-takt (fem sekunder upp, fem sekunder ner) för att eliminera den kraft som ligger i tyngdernas rörelse och säkerställa konstant belastning.

3. Fokusera på två till tio övningar per träningspass, inte mer.

Fokusera på två till tio övningar per träningspass (varav minst en multiövning för press-, drag- och benrörelser). Det går  att träna hela kroppen varje träningspass för att framkalla en ökad hormonell reaktion (testosteron, tillväxthormon, IGF-1 osv.).

4. Öka återhämtningstiden tillsammans med storleken.

Frekvensen i träningspass  bygger på en enkel premiss: du måste öka tiden för återhämtning med storleken på belastningen.

Genom att träna mindre ofta kommer du bygger upp din styrka och storlek, eftersom du ofta kan öka muskelmassan långt över 100 procent innan du når ett genetiskt tak, men din återhämtningsförmåga kanske bara blir 20–30 procent bättre genom uppreglering av det enzymatiska systemet och immunsystemet (ökad roduktion av plasmaglutamin etc.).

Enligt Tim Farris innebär det enkelt uttryckt: det tar längre tid för reparerande system som inte växer, att reparera tio kilos muskler än de tidigare fem kilona. Ju större och starkare man blir, desto mer sällan ska du gå till gymmet.

Det här är annorlunda allt jag har lärt mig tidigare. Är det någon som har prövat att bygga på detta sätt så är jag intresserad att veta om det gav någon effekt.