Blogg

2591458 Origpic Fa3381

Fettmätning och olika metoder

Dagens inlägg kommer att handla om fettmättning och olika metoder? Varför göra en fettmättning? Jag ville veta hur min värden såg ut rörande fettmängd, mått och vikt eftersom om jag kommer att träna och bygga muskler som det är tänkt så måste jag veta hur mitt ursprung. Så jag började söka på nätet om olika sätt att mäta mängden kroppsfett.  I Tim Farris Four hour body så hade han jämfört några olika metoder. Som man kan se här nedan så fanns det lite olika metoder.

Skärmavbild 2014-01-05 kl. 13.40.26

Bildens källa är: ”Four hour body” av Tim Farris

Vidare skriver Tim som har undersökt dessa metoder att det fanns tre metoder som han tyckte fungerade bäst:

1. DEXA

2. BodPod

3. Ultraljud (BodyMetrix)

Så jag valde att undersöka dem lite mer.

Dexa

dexa-scan-300x200

Dual Energy X-ray Absorptiometry (DEXA), Detta är Tims favorit, eftersom de går att repetera och erbjuder värdefull information utöver procenten kroppsfett då den egentligen är avsedd för mätning av bentäthet och delar upp kroppen i olika zoner.

Om du inte bekymrar dig för benskörhet, varför skulle detta vara intressant? Jo den kan enligt Tim belysa muskulära obalanser mellan vänster och höger sida. På så sätt kan du träna så att du får en bättre balans om någon av respektive muskelgrupper skulle vara större än den andra. Tim menar att visst kan man gå till en sjukgymnast men det kan vara svårt att med bara observation se dessa obalanser.

Bodpod

bodpod

En undersökning med BodPod går till så att den använder luftundanträngning och är jämförbar med den kliniska »guldmyntfoten« undervattensvägning. Testpersonen (du) sitter i en sluten kapsel, och växlande lufttryck bestämmer kroppssammansättningen. BodPod är oändligt mycket snabbare och bekvämare än undervattensvägning. Till skillnad från kaliper och en del andra metoder kan BodPod användas på personer på över 230 kilo.

BodyMetrix

BodyMetrix

Ultraljud har använts i mer än ett årtionde för att mäta fett- och muskelegenskaper hos boskap. Nu finns det en maskin för männsikor. BodyMetrix är en handhållen ultraljudsenhet som talar om den exakta tjockleken på fettet (i millimeter) var du än placerar den. Det är det verktyget som Tim förordar och använde själv mest.

Den är förebildligt enkel: Det går att göra vanliga mätningar på mindre än två minuter, och både data och bilder laddades automatiskt ner på min datorn och du får en rapport hur det ser ut.

Tim menar om man inte kan få tag på ett några av ovanstående verktyg så finns det billigare varianter som du kan använda som Kaliper (skjutmått) eller bioimpedans (alla verktyg som du ska hålla eller står på) av bekvämlighet, eller om du använder dem för vanligare mätningar vid sidan av någon av de tre toppapparaterna, är det här några kritiska punkter att tänka på:

Om du väljer att använda bioelektrisk impedans (BEI)behöver du konsekvent hydrering.

bf306

Bioimpedansenheter är vätskekänslig och det finns erfarenheter att mätningarna av kroppsfett kan hoppa nästan 1 procent på 5 minuter genom att dricka två liter vatten mellan mätningarna.

Här är en enkel metod som till stor del löser hydreringsfrågorna:

Drick omedelbart efter uppvaknandet 1,5 liter kallt vatten. Se till att vattentemperaturen är densamma dag efter dag – och vänta 30 minuter. Kissa och testa sedan kroppsfettet med bioimpedans. Ät och drick ingenting annat före test.

Om du väljer att använda Kaliper (skjutmått) behöver du en fast algoritm.

2591458-origpic-fa3381

Även med samma Kaliper kan man få olika resultat om man använder olika matte. Om du ska använda denna metod är det bäst att använda en tre-punkts eller sju-punkts Jackson-Pollock-algoritm.

Viktigt!!

Jämför aldrig resultat före-och-efter från olika verktyg.

Resultat från olika verktyg kan inte jämföras riktigt bra.