Blogg

Peter Nordin Bodymetrix Mätning 1 Page 1 E1406130646910

Resultatet från fettmätningen

Igår var jag och mätte kroppssammansättningen för att få reda på hur mycket kroppsfett jag har.

Det var ett lite nedslående resultat men också väntat.

Du kan se resultatet nedan

Peter Nordin Bodymetrix mätning 1_Page_1Peter Nordin Bodymetrix mätning 1_Page_2

Peter Nordin Bodymetrix mätning 1_Page_3Peter Nordin Bodymetrix mätning 1_Page_4

Peter Nordin Bodymetrix mätning 1_Page_5

Jag misstänkte att jag skulle ligga på ca 20 % kroppsfett men hoppades på lägre men resultatet blev 21,8 %. Fördelen är att jag har mycket att förbättra.  Hur illa är det då? Tja jag la upp en bild på hur jag ser ut just nu. Som ni ser finns det en del att ta på tills vi når målet sexpack på magen.

20140105-161521.jpg

Enligt Tim Farris visuella guide till  kroppsfett

20 procent kroppsfett

Det finns inga synliga muskler och bara en antydan till åtskillnad mellan stora muskelgrupper om de är stora och välutvecklade.

15 procent kroppsfett

Vissa muskler framträder nu mellan axlarna (deltamuskeln) och överarmarna. Magmusklerna är inte synliga. Se till exempel:

12 procent kroppsfett

Mer muskelseparation syns nu, särskilt på bröstet och i ryggen, och magmusklernas konturer börjar framträda. Om personen står under en taklampa med gynnsam skuggning kan en antydan till fyrpack synas.

10 procent kroppsfett

Mukelseparationer går djupare i armar, bröst, ben och rygg, och ett synligt sexpack på magen syns i spänt tillstånd.

 7–9 procent kroppsfett

Magmusklerna syns tydligt, ådrorna på armarna är tydliga, separationen på bröst och rygg är tydlig och ansiktet börjar framstå som mer kantigt.

5–7 procent kroppsfett

Strimmor förekommer i stora muskelgrupper när de spänns. Ådring framträder på nedre delen av buken och på benen. Konkurrenskraftiga bodybuilders försöker ofta nå detta tillstånd till tävlingsdagen.

Med hänsyn till detta är mitt mål just nu 10 procents kroppsfett till 1 jun 2014

Det skulle innebära att jag måste tappa 8 kilo fett. Om jag inte skulle lägga på mig några muskler innebär det en vikt på 71-72 kg.

Helst skulle jag vilja hinna lägga på mig ca 5-6 kilo muskler tills dess. 77-78 kg känns som en bra vikt.

Nä nu är det dags att lägga upp programmet till muskelbyggnad och se vad ett rimligt mål för muskler kan vara till 1 juni 2014.