Blogg

Varför Är Sömn viktigt?

Sömn spelar en viktig roll för vår hälsa och välbefinnande. Det är viktigt att se till att du får tillräckligt med sömn då det bidrar till att skydda din både mentala hälsa, fysisk hälsa men påverkar även livskvalitet och din egen säkerhet.

Hur du mår när du är vaken beror delvis på vad som händer medan du sover. När du sover arbetar din kropp för att få din hjärnas funktioner att fungera på bästa sätt samt så att du kan behålla din fysiska hälsa. Hos barn och tonåringar sömnen viktig för tillväxt och utveckling.

Skador på grund av sömnbrist kan ske ögonblickligen (tex att man somnar när man kör bil och kör av vägen) eller så kan det ske över tid (tex kan sömnbrist öka din risk för kroniska hälsoproblem.)Sömnbrist påverkar också hur du ​​reagera, arbetar, lär dig saker och umgås med andra.

Sömn och hjärnfunktionen  och emotionella välbefinnande

Sömn hjälper din hjärna fungerar bra. Medan du sover så förbereder sig hjärnan sig för nästa dag. På natten så bildas den nya kopplingar mellan hjärnas neuroner (hjärnceller) som får dig att lära och komma ihåg ny information.

Studier visar att en god natts sömn förbättrar inlärningen och det är oavsett om du studerar matte, lär dig spelar piano, eller försöker fullända din golfsving. Sömn är alltså viktig för din inlärning och förmåga att lösa problem. Sömn hjälper dig också att vara uppmärksam, fatta beslut bra beslut och vara kreativa.

Studier visar också att sömnbrist förändrar aktiviteten i vissa delar av hjärnan. Om du lider av sömnbrist får du svårt att fatta beslut, lösa problem, kontrollera dina känslor och beteende samt hantera förändring. Sömnbrist också har kopplats till depression, självmord, och risktagande beteende.

Barn och tonåringar som lider av sömnbrist har ofta problem att komma överens med andra. Sömnbristen leder till att de känner mer ilska, blir mer impulsiva och har ofta humörsvängningar vilket i sin tur kan leda till att de blir deprimerad och saknar motivation. De får också problem med uppmärksamhet som leder till lägre betyg och känsla stressad.

Fysisk hälsa

Sömn spelar en viktig roll i din fysiska hälsa eftersom sömn spelar en vikt roll när det kommer till läkning och reparation av ditt kropp. Sömnbrist är kopplat till en ökad risk för hjärtsjukdomar, njursjukdomar, högt blodtryck, diabetes och stroke.

Sömnbrist ökar också risken för fetma. En studie av tonåringar visade att ju mindre man sov desto högre blev oddsen för att de skulle utveckla fetma, men sömnbrist ökar också risken för fetma i andra åldersgrupper.

Sömn hjälper till att upprätthålla en hälsosam balans av hormoner som gör att du känner dig hungrig (ghrelin) eller full (leptin). När du inte får tillräckligt med sömn så går din nivå av ghrelin upp och din nivå av leptin går ner. Detta gör att du känner dig hungrigare när du är trött.

Sömn påverkar också hur din kropp reagerar på insulin, det hormon som styr ditt blod glukos (socker) nivå. Sömnbrist leder till högre blodsockernivå och insulin nivåre. vilket leder till en ökad risken för diabetes.

Sömn är också viktigt för tillväxt och utveckling. Djup sömn gör att kroppen utlöser hormon som främjar normal tillväxt hos barn och tonåringar. Detta hormon ökar även muskelmassa och hjälper till att reparera celler och vävnader.

Immunförsvaret är också beroende av sömn. Immunsystem försvarar kroppen mot främmande eller skadliga ämnen. Pågående sömnbrist kan förändra det sätt på vilket immunförsvaret reagerar. Till exempel, om du är sömn bristfällig, kan du få problem att bekämpa vanliga infektioner.

Prestation och säkerhet

Att få tillräckligt med sömn är viktigt för din prestationsförmåga . Människor som har sömnbrist är mindre produktiva på jobbet och i skolan. De tar längre tid att slutföra uppgifter, har en långsammare reaktionstid, och göra fler misstag.

Sömnbrist kan också leda till microssömn. Microsömn hinnebär att du sover korta någon hudradels sekund när du är normalt skulle vara vaken. Du kan inte styra microsömn och du kanske inte vara medveten om gör det. Har du försökt att titta på en film när du är trött. Ibland förstår man inte innehållet av filmen för att man har sovit korta stunder av filmen utan vara medveten om det. Om du lyssnar på en föreläsning till exempel, kanske du missar en del av informationen. I verkligheten, men du kan ha sovit genom en del av föreläsningen utan varit medveten om det.

Människor är inte medvetna om riskerna med sömnbrist.

Exempelvis kan du tycka att du utan problem kan köra bil när du är trött, men studier visar att sömnbrist minskar din körförmåga lika mycket om du var berusad, vilket i sin tur leder till bilolyckor. Naturligtvis gäller detta även i jobbet. Sömnbrist har lett till tragiska olyckor som flygolyckor och båtar som gått på grund.

 

Hur ser man till att man att få tillräckligt med sömn? Jag kommer att skriva om det inom kort.